Week van de Veiligheid
Van 9 tot 15 oktober (week 41) organiseert Platform Veilig Ondernemen de Week van de Veiligheid. Het thema van dit jaar is Agressie & Geweld tegen ondernemers. Bijna elke ondernemer krijgt hier helaas mee te maken. Schreeuwen, slaan, vernielen, bedreigen of chanteren – het zijn maar een paar vormen van agressie en geweld waarmee ondernemers geconfronteerd kunnen worden. Deze situaties zijn vaak overweldigend, beangstigend en verwarrend.
Wij geloven dat een goede voorbereiding en kennis de sleutel tot veiligheid zijn. Wie goed voorbereid is, kan beter omgaan met agressief gedrag of het zelfs voorkomen. Daarom delen we tijdens de Week van de Veiligheid, elke werkdag waardevolle veiligheidstips om jou als ondernemer te helpen je veiliger te voelen.
Op deze pagina verzamelen we deze tips en geven we meer informatie over hoe jij als ondernemer agressie en geweld kan aanpakken.
Veiligheidstip 1:
De inrichting van jouw (openbare) winkel of horecazaak
- Zorg dan dat de inrichting van jouw onderneming overzichtelijk en in beeld is.
Maak jouw zaak uitnodigend en veilig door een overzichtelijke inrichting te maken. Zorg dat je goed kan zien wie er binnenkomt en niemand zich kan verschuilen op minder zichtbare plekken. Plaats cameratoezicht zoals een 360 gradencamera. En zorg dat de nooduitgang goed zichtbaar en toegankelijk is. - Blijf zelf altijd rustig als je te maken hebt met een boze klant;
Wanneer je te maken hebt met een agressieve klant, zijn er stappen die je kunt nemen om de situatie te kalmeren. Het begint met het controleren van je eigen gemoedstoestand, zorg ervoor dat je kalm bent. Vraag de klant rustig om met jou mee te lopen zodat je zijn/haar verhaal kunt horen, maar blijf binnen het zicht van andere medewerkers voor hulp. - Ken de verschillende vormen van agressie en weet hoe hierop te reageren;
Herken het type agressie en handel gericht: bijvoorbeeld frustratie-agressie, waarbij de klant schreeuwt en scheldt omdat hij/zij zijn/haar zin niet krijgt. Begrijp dat deze frustratie meestal niet persoonlijk tegen jou of je medewerkers gericht is. Probeer de klant te kalmeren door begrip te tonen en te laten zien dat je met hem/haar meeleeft. Soms kun je ook een tijdelijke oplossing voor het probleem voorstellen. - Volg samen met je personeel trainingen over hoe je met agressie om moet gaan.
Er zijn verschillende trainingen die je gratis kan volgen, zoals de e-learning: voorkomen van en omgaan met agressie en winkeldiefstal.
Veiligheidstip 2:
Een veilig bedrijf begint met goede toegangscontrole.
Veiligheidstip 3:
Altijd een oogje in het zeil!
Veiligheidstip 4:
Bescherm wat je lief is.
Veiligheidstip 5:
Laat je adviseren!
Bekijk ook de flyer van Week van de Veiligheid met 6 tips over hoe je met agressie om moet gaan.