Week van de Veiligheid 2023

Week van de Veiligheid

Van 9 tot 15 oktober (week 41) organiseert Platform Veilig Ondernemen de Week van de Veiligheid. Het thema van dit jaar is Agressie & Geweld tegen ondernemers. Bijna elke ondernemer krijgt hier helaas mee te maken. Schreeuwen, slaan, vernielen, bedreigen of chanteren – het zijn maar een paar vormen van agressie en geweld waarmee ondernemers geconfronteerd kunnen worden. Deze situaties zijn vaak overweldigend, beangstigend en verwarrend.

Wij geloven dat een goede voorbereiding en kennis de sleutel tot veiligheid zijn. Wie goed voorbereid is, kan beter omgaan met agressief gedrag of het zelfs voorkomen. Daarom delen we tijdens de Week van de Veiligheid, elke werkdag waardevolle veiligheidstips om jou als ondernemer te helpen je veiliger te voelen.

Op deze pagina verzamelen we deze tips en geven we meer informatie over hoe jij als ondernemer agressie en geweld kan aanpakken.

 

Veiligheidstip 1: 

De inrichting van jouw (openbare) winkel of  horecazaak

  1. Zorg dan dat de inrichting van jouw onderneming overzichtelijk en in beeld is.
    Maak jouw zaak uitnodigend en veilig door een overzichtelijke inrichting te maken. Zorg dat je goed kan zien wie er binnenkomt en niemand zich kan verschuilen op minder zichtbare plekken. Plaats cameratoezicht zoals een 360 gradencamera. En zorg dat de nooduitgang goed zichtbaar en toegankelijk is.
  2. Blijf zelf altijd rustig als je te maken hebt met een boze klant;
    Wanneer je te maken hebt met een agressieve klant, zijn er stappen die je kunt nemen om de situatie te kalmeren. Het begint met het controleren van je eigen gemoedstoestand, zorg ervoor dat je kalm bent. Vraag de klant rustig om met jou mee te lopen zodat je zijn/haar verhaal kunt horen, maar blijf binnen het zicht van andere medewerkers voor hulp.
  3. Ken de verschillende vormen van agressie en weet hoe hierop te reageren;
    Herken het type agressie en handel gericht: bijvoorbeeld frustratie-agressie, waarbij de klant schreeuwt en scheldt omdat hij/zij zijn/haar zin niet krijgt. Begrijp dat deze frustratie meestal niet persoonlijk tegen jou of je medewerkers gericht is. Probeer de klant te kalmeren door begrip te tonen en te laten zien dat je met hem/haar meeleeft. Soms kun je ook een tijdelijke oplossing voor het probleem voorstellen.
  4. Volg samen met je personeel trainingen over hoe je met agressie om moet gaan.
    Er zijn verschillende trainingen die je gratis kan volgen, zoals de e-learning: voorkomen van en omgaan met agressie en winkeldiefstal.

 

Veiligheidstip 2:

Een veilig bedrijf begint met goede toegangscontrole.

Toegangscontrole is er in vele vormen, biometrische toegang wordt ook al jaren gebruikt. Sinds 4 jaar plaatsen wij regelmatig faceterminals, dit heeft enkele grote voordelen in gebruiksgemak.
Met onze systemen bepaal jij wie, waar, wanneer toegang heeft. Zo voel je je direct een stuk veiliger, en kun je achteraf ook nog eens terugzoeken wie er in een ruimte is geweest.
Samenwerken aan een veilige werkplek is waar wij voor staan.
 

Veiligheidstip 3:

Altijd een oogje in het zeil!

Cameratoezicht is een krachtige tool om agressie en geweld te voorkomen.
De projectie van een camerasysteem is een vak apart, wij zien vaak dat klanten precies weten wat ze willen zien, maar de camera’s op verkeerde locaties intekenen.
Vraag ons voor een vrijblijvende projectie, dan weet je zeker dat alles in beeld is. Zo houd je altijd een virtueel oogje in het zeil en ben je voorzien van topkwaliteit beveiliging.

 

Veiligheidstip 4:

Bescherm wat je lief is.

Niets is belangrijker dan de veiligheid van jouw bedrijf.
Dagelijks komen wij situaties tegen met roldeuren met kunststof ramen waardoor een inbreker binnen 30 seconden binnen staat, Securicon heeft hier de oplossing voor.
Met onze inbraakbeveiligingssystemen, kan jij met een gerust hart slapen. Benieuwd naar de mogelijkheden? Wij staan voor jou klaar!

 

Veiligheidstip 5:

Laat je adviseren!

Heb je een vraag over een product? Afgelopen 5 jaar hebben wij op de meeste producten een QR code geplaatst. Deze QR code verwijst naar de meest gestelde vragen over dat product. Per product staan de vragen en antwoorden op onze website beschreven. Kijk eens op onze website onder support voor de meest gestelde vragen en de handleidingen.
Onze experts staan klaar om jouw vragen te beantwoorden.

 
Bekijk ook de flyer van Week van de Veiligheid met 6 tips over hoe je met agressie om moet gaan.

 

Securicon staat klaar om u te helpen