Wat is TAPA en is het interessant voor uw organisatie?

Enorm veel bedrijven in Europa zijn jaarlijks de dupe van diefstal van ladingen en vrachtwagens. De schade die ieder jaar wordt aangebracht loopt op in de miljarden euro’s. Bij deze vorm van criminaliteit komt een hoop geweld aan te pas wat resulteert in persoonlijk leed en daarom is de TAPA opgericht. TAPA staat voor Transported Asset Protection Association en is een samenwerking tussen logistieke dienstverleners, transporteurs, fabrikanten, justitie en overig betrokken partijen. 

Het doel van TAPA is om alle processen volledig veilig te maken en daarom zijn er internationaal richtlijnen opgesteld om het beveiligingsniveau te standaardiseren. Als een bedrijf volledig aan de TAPA richtlijnen voldoet, dan mag een TAPA certificaat gebruikt worden

Welke certificaten kent TAPA?

TAPA kent verschillende certificeringen. Deze certificeringen geven aan dat goederen in de supply chain preventief worden beschermd. TAPA heeft richtlijnen opgesteld waarmee het beveiligingsniveau gestandaardiseerd wordt. Een dienstverlener of verlader kan aan de hand van een certificaat aantonen dat zijn bedrijfsprocessen voor het beveiligen van goederen op orde zijn.

  • TAPA FSR A, B,of C
  • TAPA TSR 1, 2 of 3
  • TAPA TSR LSP
  • TACSS

Waarom TAPA?

Het produceren, opslaan en transporteren van hoogwaardige en farmaceutische

goederen moet aan steeds hogere eisen voldoen. Tevens is er sprake van een toename van diefstal en verlies van goederen in de gehele supply chain. Om te bewijzen dat aan alle beveiligingseisen wordt voldaan om de risico’s op diefstal en verlies te minimaliseren, wordt aan alle schakels binnen de gehele supply chain steeds vaker geëist dat de beveiliging en borging van goederen gegarandeerd kan worden. Naast het feit dat steeds meer verladers vragen om dienstverlening volgens de TAPA richtlijnen, zijn er voor organisaties nog meer voordelen om met de TAPA certificering te werken: 

  • Als organisatie geef je aan dat bewust te zijn van de beveiligingsrisico’s en dat je maatregelen neemt om deze risico’s te beheersen
  • Het is een manier om je als organisatie te differentiëren ten opzichte van concullega’s
  • Als organisatie zorg je voor aantoonbare kwaliteit
  • Als organisatie ben je een professionele en betrouwbare schakel in de supply chain

De voordelen van TAPA

  • Een beveiligingsniveau bereiken welke erkend wordt in de gehele high tech en transport industrie
  • Voldoen aan de specificaties van bedrijven zoals Dell, HP Bayer HealthCare, die vragen om in het bezit te zijn van een TAPA certificaat
  • Uw klanten aantonen dat u ruim voldoet aan de industriële beveiligingseisen
  • Een deel uitmaken van een globale opkomende trend
  • Een voorsprong nemen op uw concurrenten met een neutrale kwaliteitslabel
  • Het risico op bedrijfsaansprakelijkheid beperken met gedocumenteerde beveiligingsspecificaties
  • Tonen hoe hoog uw kwaliteitseisen zijn
  • Overeenstemming verzekeren met lokale overheidseisen en wettelijke bepalingen

Wat vraagt uw organisatie van TAPA

Om een certificering te behalen dien je als organisatie zowel op papier als in de dagelijkse processen zeer gestructureerd te zijn. Tevens dienen andere aspecten ook op orde te zijn zoals: 

  • Terrein, warehouse beveiliging en/of beveiliging van het wagenpark
  • Communicatiemiddelen
  • Training van personeel
  • Afspraken met klanten
  • Borging

De raakvlakken met elektronische beveiliging

Securicon heeft zich voor enkele grote projecten verdiept in TAPA richtlijnen voor transport. Dit omdat de richtlijnen veel raakvlakken heeft met de elektronische beveiliging van uw pand. Zo stelt de richtlijn enkele eisen aan de volgende systemen.

–          Inbraakbeveiliging

–          Camera systemen

–          Perimeter beveiliging

–          Ramkraakbeveiliging

–          Toegangscontrole systeem

Zo eisen de TAPA richtlijnen onder andere om uw complete docking en bijbehorende deuren in cameratoezicht te zetten. Hiermee creëren we zicht en controle op alle in en uitkomende goederen. Een logische redenatie maar heeft u ook al eens gedacht om uw afvalcontainers in gecontroleerd beeld te brengen. Uit de praktijk is gebleken dat ontvreemde goederen op die manier met regelmaat een pand hebben verlaten.

Naast het conformeren aan de richtlijnen moeten deze systemen ook worden geconformeerd aan de eisen van de verzekeraar. Dit resulteert uiteindelijk in een pakket van samenwerkende maatregelen welke ontvreemding van goederen haast onmogelijk maakt. U als object beheerder heeft uiteindelijk de complete inzage/controle over uw logistieke stromen. Zo kunnen manco leveringen bijvoorbeeld beter worden gecontroleerd en opgelost worden.

Benieuwd wat wij voor u kunnen betekenen?

Bent u nieuwsgierig of wij kunnen meedenken over uw specifieke situatie, neem gerust contact op met een van onze specialisten.

Securicon staat klaar om u te helpen